Co publikować na Facebooku, by osiągać jak najlepsze efekty?

Facebook to niekwestionowany król wśród social media w Polsce. Każdego dnia dziesiątki osób osób odpowiedzialnych za komunikację marek w sieci szukają odpowiedzi na pytanie co i jak publikować, by dotrzeć i przekonać do swoich treści jak największą ilość osób. Jak więc wybrać te najskuteczniejsze sposoby prowadzenia narracji na Facebooku? Dziś na przykładzie doświadczeń z pracy dla naszych klientów podpowiadamy, które praktyki spisały się najlepiej.

Nowe algorytmy Facebooka, czyli jak przechytrzyć YouTube

Ostatnie praktyki Marka Zuckenberga coraz bardziej uwidaczniają ukrytą wojnę Facebooka z YouTube’m. Twórcy największego medium społecznościowego na świecie nie bez powodu coraz mocniej rywalizują z serwisem You Tube. Nic w tym dziwnego, w dobie zdobywania szybkich informacji, wideo to wciąż jedna z najbardziej efektywnych form dystrybucji treści. Użytkownicy bardzo chętnie oglądają filmiki, dzięki którym w szybki i prosty sposób mogą otrzymać praktyczną wiedzę, którą trudniej przekazać za pomocą słów.
Branżowe serwisy podają, że w kwietniu 2017 roku przeciętny post z filmem dotarł do ponad 12,05% wszystkich odbiorców strony. Mowa oczywiście o materiałach video wgrywanych bezpośrednio na Facebooka.

Ogromną moc filmików opublikowanych bezpośrednio na Facebooku potwierdzają nasze realizacje dla E.Leclerc Zamość. Podczas pięciu dni związanych z uroczystym otwarciem sklepu publikowaliśmy na profilu relacje z wydarzeń towarzyszących. Rezultaty przechodziły nasze najśmielsze oczekiwania!

Jeden z filmów osiągnął 31 tys. wyświetleń, 208 udostępnień i 224 polubienia. Kolejne treści video również rezonowały bardzo dobrze, osiągając odpowiednio 11 i niemal 7 tys. wyświetleń oraz sporo reakcji i udostępnień. Dodajmy, że treści te rozeszły się wśród internautów bez ich dodatkowego promowania za pomocą Facebook Ads.

Co więc wpłynęło na tak dużą skuteczność? Dobrze dobrana tematyka wydarzeń towarzyszących otwarciu? Zapewniamy, że tak, ale nie tylko. Jak widać na załączonych przykładach, dodane filmy spotkały się z dużym entuzjazmem odbiorców, o czym świadczą liczba odtworzeń, polubień i udostępnień. Takie same treści, udostępnione na profilu z kanału YouTube zobaczyłoby na Facebooku zaledwie kilka procent odbiorców.

Za pewne zastanawialiście się również, jaka powinna być optymalna długość treści filmowych. Z uwagi na ograniczony czas utrzymywania zaangażowania przy oglądania treści video, rekomendowana długość filmów zamieszczanych na Facebooku wynosi od 60 do 90 sekund. Oczywiście ważna jest przede wszystkim jakość materiału, jaki chcemy opublikować.

Jeśli nie filmik, to co?

Facebook postrzegany jest jako medium „tu i teraz”, dlatego największym zainteresowaniem cieszą się treści świeże i aktualne. Nie bez powodu z coraz większym zainteresowaniem odbiorów spotykają się relacje video prowadzone na żywo – i to nie tylko przez profile klienckie, ale i konta prywatne.

Możliwość wykorzystania wideo live na Facebooku rośnie w siłę – już ponad 20% treści publikowanych w tej platformie to właśnie video live. Co więcej, czas oglądania wzrósł czterokrotnie w ciągu ostatniego roku. Relacje na żywo wykorzystuje się podczas ważnych wydarzeń, bądź też podczas webinarów, czyli internetowych warsztatów – te ostatnie cieszą się coraz większą popularnością. Siłą relacji na żywo jest to, że mogą być one sporo dłuższe niż standardowe video. Szacuje się, że około 15-20 minut transmisji pozwala osiągnąć najwyższe zaangażowanie.

Grafiki na wyższym poziomie

Jedną z najczęściej wykorzystywanych na Facebooku form komunikacji jest publikacja grafik, które ilustrują interesujące zagadnienia bądź też produkty marek. Pójdźmy nieco dalej i przyjrzyjmy się dwóm alternatywom.

Jednym z naszych pomysłów, który spotkał się z dużym entuzjazmem odbiorców, było połączenie realu z offlinem. Przez kilka dni spotykaliśmy się z klientami zamojskiego marketu, by oprócz robienia zakupów, zachęcić ich do podjęcia działań na fan page’u. Ludzie lubią oglądać się w sieci, dlatego też każdego dnia akcji klienci fotografowali się na ściance, a powstałe zdjęcia publikowane były na profilu facebookowym. Całość skutkowała bardzo wyraźnym wzrostem zaangażowania, a powiadomienia dotyczące nowych polubień i udostępnień treści spływały na profil z prędkością światła.

Innym, sprawdzonym już sposobem aktywizacji użytkowników Facebooka jest publikowanie treści GIF. Angażują nieco bardziej niż zwykłe grafiki i pozwalają na dostarczenie odbiorcom zabawy. Treści w materiałach GIF mogą się zmieniać, a my możemy cieszyć się komentarzami pod postem, w którym nasi odbiorcy dzielą się swoją „zdobyczą” w uchwyconym momencie.

Reasumując…

We wszystkich przypadkach, najważniejszą mocą komunikatów powinna być przede wszystkim ich treść – dopasowana do profilu i tematyki marki. Algorytmy Facebooka, ciągle się zmieniają i nie sposób nadążyć za najnowszymi trendami w tym serwisie społecznościowym. Warto więc prowadzić teksty i obserwować, które treści najbardziej przyciągają uwagę naszych fanów. Jedno jest pewne – materiały video to przyszłość tego kanału, dlatego czas pomyśleć o tym, w jaki sposób usprawnić działania na własnej stronie.