Z połączenia teatru i filmu rodzi się magia

Z połączenia teatru i filmu rodzi się magia

Takiego wydarzenia nie było jeszcze w Lublinie! Po raz pierwszy widzowie mieli okazję obejrzeć spektakl w którym zastosowano połączenie teatru z filmem, dodatkowo w plenerze. Za część filmową odpowiedzialna była Vena Art.

„Pogrom w przyszły wtorek” to adaptacja obsypanej nagrodami powieści kryminalnej Marcina Wrońskiego o tym samym tytule. Jej reżyserii podjął się tandem Łukasza Witt – Michałowskiego i Norberta Rudasia. To dzięki nim lubelski spektakl stał się dziełem wyjątkowym, który fantastycznie wpisał się w obchody 700 – lecia Lublina.

Pogrom_w_przyszly_wtorek_rezyserzy Pogrom_w_przyszly_wtorek_ekipa

Fabuła kryminału Wrońskiego opowiada o kolejnych losach komisarza Maciejewskiego, tym razem przypadających na rok 1945. Przedwojenny policjant osadzony w więzieniu na Zamku Lubelskim przez bezpiekę podpisuje pakt z diabłem – przebiegłym ubekiem Grabarzem. Taka jest cena nie tyle przeżycia, ale przede wszystkim ocalenia żony i nowo narodzonego dziecka. Maciejewski otrzymuje zadanie rozwiązania zagadki, która prowadzi go do bezwzględnej Walakowej i jej wspólników przygotowujących w Lublinie pogrom Żydów.

Pogrom_w_przyszly_wtorek_2 Pogrom_w_przyszly_wtorek_3

Wartka akcja kryminału toczy się w wielu mrocznych miejscach ówczesnego Lublina, dlatego reżyserzy przygotowując się do spektaklu podjęli się niecodziennego rozwiązania. Część sztuki przeniesiono na ekran. Wstawki filmowe objęły nie tylko sceny plenerowe, ale również te kręcone we wnętrzach. Dzięki temu uniknięto problemów związanych z nazbyt rozbudowaną scenografią. Dodatkowym plusem okazała się interaktywność aktorów na scenie i ekranie, która czyni widza jednym z uczestników wspomnianych scen.

Pogrom_w_przyszly_wtorek_4 Pogrom_w_przyszly_wtorek_5

Za część teatralną odpowiedzialny był Łukasz Witt – Michałowski wraz z ekipą Fundacji Sceny InVitro. Część filmową wraz z Veną Art zrealizował Norbert Rudaś. Część filmowa pochłonęła kilka tygodni żmudnych prac, związanych nie tylko z wybraniem odpowiednich lokacji (nawiązujących swoim wystrojem do epoki w której toczą się losy komisarza Maciejewskiego), ale również z logistyką (transport ludzi i sprzętu) i zgraniem w czasie całej ekipy aktorskiej (z której większość osób musiała dojechać do Lublina na czas zdjęć). W sumie przygotowanie wstawek filmowych do sztuki objęło aż 6 dni zdjęciowych, udział prawie 70 osób, a także kilka tygodni postprodukcji, w której materiał wzbogacono o dodatkowe efekty.

Pogrom_w_przyszly_wtorek_6 Pogrom_w_przyszly_wtorek_7

Spektakl prezentowano trzy razy, 14, 15 i 16 lipca, w miejscu gdzie rozpoczyna się i kończy akcja „Pogromu w przyszły wtorek”, czyli dziedzińcu Zamku Lubelskiego. Premierę poprzedziły dwutygodniowe próby w teatrze, a później również w plenerze.

Pogrom_w_przyszly_wtorek_13 Pogrom_w_przyszly_wtorek_14

Pogrom_w_przyszly_wtorek_8 Pogrom_w_przyszly_wtorek_9

 Pogrom_w_przyszly_wtorek_11

Premierę obejrzało ponad 700 widzów. Podobna publiczność zgromadziła się na dwóch kolejnych spektaklach. Chętnych było o wiele więcej, ale niestety ze względu na małą pojemność dziedzińca Zamku Lubelskiego organizatorom nie udało się przygotować więcej miejsc. Mamy jednak dobrą wiadomość. Spektakl nie był jedynie jednorazowym wydarzeniem. Już wkrótce będzie można go zobaczyć ponownie. Znów na dziedzińcu Zamku Lubelskiego.

Scenariusz i adatpacja: Marcin Wroński

Współpraca: Łukasz Witt – Michałowski i Norbert Rudaś

Reżyseria: Łukasz Witt – Michałowski i Norbert Rudaś

Producent: Fundacja Scena InVitro

Producent wykonawczy scen filmowych: Vena Art Zdjęcia: Grzegorz Filipiak

Montaż i koloryzacja: Paweł Wierzchowski

Koncepcja scenografii teatralnej: Marek Braun

Muzyka: Max Kowalski i Bartosz Idzi

Kostiumy: Beata Wójcik, Piotr Bednarski

Rekwizyty: Magdalena Stec

Obsada:

Maciejewski – Przemysław Sadowski

Grabarz – Mirosław Zbrojewicz

Róża – Matylda Damięcka

Walakowa – Agnieszka Wielgosz

Bułaś – Robert Zawadzki

Gliker – Konrad Biel

Walak – Tomasz Bielawiec

Darzycki – Arkadiusz Cyran

Karpanowa – Ewa Pająk

Wasertregerowa – Mirella Rogoza – Biel

Myszkowski – Dariusz Jeż

Lipowski – Jarosław Tomica

Tojwi – Adam Organista

Zajfen – Mateusz Nowak

Zosia Koprowska – Wiktoria Dudek

Żebrak – Łukasz Jemioła

Koprowski – Jan Tuźnik

Ziemlianin – Michał Zgiet

młody Kapran – Wojtek Kaproń

prezenterzy – Monika Sawka, Łukasz Borkowski

ochroniarz Glikera, ubek – Bartłomiej Kurys

żona Kaprana – Natalia Wierzbicka

dzieci Karpana – Ignaś Witt – Michałowski, Tymon Malec, Zuzia Witt – Michałowska

zakonnica – Magdalena Stec

chuligani – Rafał Gawrylak, Jakub Zaleski, Bartosz Pawłowski

konspiratorzy – Marcin Futyma, Andrzej Sulowski, Oskar Rybaczek

Wasertreger – Marcin Wąsowski

komisja – Arkadiusz Bednarz, Roman Olender, Paweł Garbal

kierowca – Tomasz Krynica (T&S Limo)

spekulanci – Robert Niedziałek, Adam Radziejewski, Paweł Adamski, Jarosław Witkowski, Mateusz Chołody

tajniacy – Michał Remiszewski, Wiktor Palak

dublerzy – Marcin Mściszewski, Jacek Sadowski

operatorzy – Grzegorz Filipiak, Marcin Mściszewski

asystenci kamer – Rafał Kraśkiewicz, Marcin Michał Serdeczny

udźwiękowienie scen filmowych – Michał Zaniewski

kierownik produkcji – Andrzej Jachim

koordynator pracy artystycznej – Kamila Olech

charakteryzacja – Paulina Lenartowicz, Małgorzata Jurkiewicz

technika oświetleniowa – Bartłomiej Palij

kierownik planu – Marcin Mściszewski

logistyka – Bartłomiej Kurys, Jacek Sadowski

grafika, animacje – Bartłomiej Maron

audiowizualne materiały promocyjne – Tomasz Piekut – Jóźwicki, Maciek Rukasz

fotosy – Jacek Sadowski, Natalia Wierzbicka

projekt graficzny plakatu – Michał Jadczak

mecenat – Hanesco, Unia Residences partnerzy i sponsorzy – Urząd Miasta Lublin, Centrum Kultury w Lublinie, Zamek Lubelski, Wydawnictwo W.A.B., Archiwum Kryminalne, Falcontactical.pl, Kamienica Muzyków, Restauracja Kardamon

patronat honorowy – Prezydent Miasta Lublin

patronat medialny – Bukbuk, TVP Lublin, Polskie Radio Lublin, Wyborcza Lublin, O.pl, Spotted Lublin

materiały archiwalne – kolekcja Symchy Wajsa i Krystyny Krystosik z Archiwum Ikonografii Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”

materiały archiwalne – Samorządowa Biblioteka Konserwatorska Urzędu Miasta Lublin, Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego, Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

podziękowania dla – Marcin Wroński, Galeria Q-fer (Piotr Bednarski, Beata Wójcik), Akademia Jerzego Turowicza (Magda Stec), Marcin Futyma (Falcontactical.pl), Witold Matacz (kamienica, ul. Dominikańska 7), Agata Matacz – Rynkiewicz (Kamienica Muzyków), Grand Hotel Lublinianka, Bractwo Miłosierdzia im. św. Brata Alberta, Jarosław Cieślik, Małgorzata Drozd, Barbara Szymańska, Maciek Rukasz, Małgorzata Bartkiewicz, Katarzyna Barej, Marta Kucharz (W.A.B.), Teatr im. Juliusza Osterwy, Muzeum Wsi Lubelskiej, Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, Teatr NN, Warsztaty Kultury, ASC Global, Kancelaria Cmentarza Rzymskokatolickiego przy ul. Lipowej, Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie, Lubelskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, Jadwiga Cichocka (Apartamenty), Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna, PHU Wachowski, Grupa Rekonstrukcji Historycznej „Gregor”, DDK Węglin, Michał Zając, Michał Grzesiak, Dariusz Jacuniak, Andrzej Orzechowski (Ade-Em Centrum), Księgowość (Eliana Kisielewska), płk Zbigniew Drożyński, Łucja Kondratowicz – Miliszkiewicz, Arkadiusz Bednarz, Paweł Matraszek, Aliaksei Veramchuk, Diana Tapilina, Daria Saroka, Monika Rulka, Wojciech Olech, Wiktoria Glińska