STOP Cyberprzemocy – kampania społeczna zrealizowana przez Vena Art

Plansza reklamowa STOP Cyberprzemocy do autobusów MPK
Cyberprzemoc to jedno z największych zagrożeń, z jakimi mierzą się dziś dzieci i młodzież. Hejt, nękanie online czy agresja w mediach społecznościowych mogą prowadzić do poważnych konsekwencji psychicznych i społecznych. Dlatego powstał projekt STOP Cyberprzemocy, który ma realnie przeciwdziałać tym zjawiskom.
Projekt został zainicjowany przez Komendę Miejską Policji w Lublinie, Komendę Wojewódzką Policji w Lublinie oraz Urząd Miasta Lublin.
Za całość działań komunikacyjnych i edukacyjnych odpowiadała nasza agencja Vena Art. Przygotowaliśmy i zrealizowaliśmy kampanię kompleksowo – od pomysłu po wdrożenie.
Kompleksowa realizacja – od identyfikacji wizualnej po materiały edukacyjne
W ramach projektu Vena Art przygotowała spójny system identyfikacji wizualnej wraz z logo, a także szeroki zestaw materiałów edukacyjnych i promocyjnych. Dzięki temu wszystkie elementy kampanii tworzyły spójną, rozpoznawalną całość.
Wśród działań i narzędzi znalazły się:
- seria filmów edukacyjnych poruszających problematykę cyberprzemocy,
- materiały edukacyjno-informacyjne dla dzielnicowych, pedagogów i rodziców (plakaty, ulotki, broszury),
- materiały promocyjne – plansze do emisji w pojazdach MPK Lublin, roll-upy,
- instruktaż dla nauczycieli i dzielnicowych – spotkanie ze specjalistą-trenerem z zakresu cyberprzemocy, cybermobbingu i agresji elektronicznej,
- scenariusz lekcji wraz prezentacją multimedialną, które mogą być wykorzystywane w pracy z młodzieżą,
- zestawy dla uczestników projektu – pendrive’y z materiałami, torby na dokumenty, a także zestawy dla dzieci oznaczone logotypem projektu (odblaski, opaski, plany lekcji, plecaki, długopisy, ołówki, zakładki do książek, notesy z karteczkami),
- nagrody dla uczestników konkursów – hulajnogi, deskorolki, kaski, ochraniacze, bidony,
- wielkoformatowa gra edukacyjna „Koło fortuny”, dzięki której dzieci mogły utrwalać wiedzę o cyberbezpieczeństwie,
- oraz gra karciana składająca się z 60 pytań rozwijających świadomość zagrożeń online.

Karty do gry planszowej STOP Cyberprzemocy
Logistyka i skala przedsięwzięcia
Projekt STOP Cyberprzemocy był dla Vena Art również dużym wyzwaniem logistycznym. W krótkim czasie przygotowaliśmy i dostarczyliśmy setki materiałów – od broszur i plakatów, po zestawy gadżetów i gry edukacyjne. Każdy element został starannie dopasowany do wieku i potrzeb młodych odbiorców. Dzięki doświadczeniu zespołu i sprawnej organizacji wszystkie materiały trafiły do szkół i instytucji na czas. W efekcie kampania pokazała, że potrafimy zrealizować nawet najbardziej złożone projekty – od pomysłu po wdrożenie w praktyce.

Materiały edukacyjny STOP Cyberprzemocy
Film edukacyjny stworzony z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Sercem projektu jest cykl filmów edukacyjnych, w całości zrealizowanych z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji. Każdy film przedstawia autentyczne sytuacje, z którymi młodzi ludzie spotykają się w internecie – często trudne i bolesne.
Przygotowaliśmy 7 historii LINK , które mają uwrażliwić odbiorców i rozpocząć rozmowę o konsekwencjach cyberprzemocy:
Historia 1 – Wykluczenie z grupy
Historia 2 – Włamanie na konto społecznościowe
Historia 3 – Rozpowszechnianie wizerunku bez zgody
Historia 4 – Szantaż emocjonalny
Historia 5 – Cyfrowa manipulacja zdjęciami
Historia 6 – Wpływ mediów społecznościowych na emocje
Historia 7 – Cyfrowe oszustwa na przedmioty z gier
Nowoczesna forma wizualna, oparta o sztuczną inteligencję, połączona z narracją zakorzenioną w realnych problemach, sprawia, że filmy są nie tylko materiałem edukacyjnym, ale też narzędziem budującym świadomość i empatię.
Doradztwo eksperckie – aktualność i trafność materiałów
Projekt realizowany był przy wsparciu Benity Jakubowskiej-Antonowicz (www.ighto.com i www.ighto.pl), która od lat specjalizuje się w cyberbezpieczeństwie. Jej doświadczenie i doradztwo pozwoliły na przygotowanie materiałów aktualnych, osadzonych w rzeczywistej problematyce cyberprzemocy, z którą dzieci i młodzież mierzą się w dzisiejszym cyfrowym świecie. Dzięki temu filmy, gry i scenariusze lekcji są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale też merytorycznie trafne i użyteczne dla odbiorców.

Wystąpienie Benity Jakubowskiej-Antonowicz “Bezpieczne zachowanie w Internecie” podczas szkoleń dla nauczycieli i dzielnicowych realizowanych w ramach programu „Edukacja dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: STOP CYBERPRZEMOCY”
Edukacja poprzez doświadczenie
Projekt STOP Cyberprzemocy łączy tradycyjne materiały edukacyjne z nowoczesnymi rozwiązaniami interaktywnymi. Dzięki temu dzieci, młodzież i dorośli otrzymują narzędzia, które pozwalają lepiej zrozumieć mechanizmy przemocy w sieci i uczą, jak na nie reagować.
Nasze działania nie są przypadkowe – opierają się na analizie, planowaniu i skutecznej realizacji, dzięki czemu wspierają społeczność w sposób realny i trwały.

Wystąpienie mł. asp. Małgorzaty Skowrońskiej z lubelskiego Zarządu Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości pt. „Dzieci w sieci”
Materiały w praktyce – lekcje już w szkołach
Dzięki przygotowanym przez nas materiałom edukacyjnym dzielnicowi i nauczyciele prowadzą już lekcje w szkołach, edukując dzieci z zakresu cyberprzemocy i bezpieczeństwa w sieci. Scenariusze lekcji, gry edukacyjne i filmy pozwalają na angażującą, praktyczną naukę, która realnie wspiera młodych odbiorców w rozpoznawaniu zagrożeń i budowaniu zdrowych postaw online. Projekt nie pozostaje więc w teorii – dzieci uczą się i doświadczają nowych kompetencji cyfrowych w codziennej edukacji szkolnej.
Efekt końcowy
Jako Vena Art jesteśmy dumni, że mogliśmy przygotować kampanię, która realnie wzmacnia świadomość społeczną i podnosi bezpieczeństwo młodych ludzi w internecie. Projekt STOP Cyberprzemocy pokazuje, że nowoczesne technologie połączone z ekspercką wiedzą i kreatywną komunikacją mogą tworzyć rozwiązania, które naprawdę zmieniają codzienność uczniów, nauczycieli i rodziców.
