Ekoszyk

Ekoszyk

Ekologia i szyk z Mariuszem Czerkawskim w roli głównej!

VenaArt na zlecenie Ministerstwa Środowiska przeprowadziła ogólnopolską kampanię internetową pod nazwą „Ekoszyk- ekologia jest w modzie”. Twarzą akcji został Mariusz Czerkawski- sportowiec, który udowadnia, że ekologia i szyk mogą iść ze sobą w parze.

Idea kampanii

Celem akcji było promowanie zrównoważonej konsumpcji, a zwłaszcza zrównoważonych  zakupów. Kampania miała pokazać, że nawet małe, codzienne czynności i wybory konsumenckie mają wpływ na nasze środowisko. Wspólnie z ministerstwem próbowaliśmy wyjaśnić odbiorcom  dlaczego warto być świadomym konsumentem, który wie co kupuje i który czyta etykiety, ponieważ to one zawierają podstawowe informacje o produkcie. Chcieliśmy pokazać, jak odróżnić prawdziwie ekologiczne produkty, od tych, w których modne słowo „eko” jest jedynie marketingowym wabikiem. Celem akcji było również zwiększenie świadomości społecznej związanej ze stylem życia, który nie szkodzi środowisku, a także promowanie ekologicznych nawyków.

Grupa docelowa

Podstawową grupą docelową kampanii były kobiety w wieku 18-35, aktywnie korzystające z internetu. Analizując dane dotyczące tego, jakie treści dostępne w Internecie najbardziej interesują kobiety, wyodrębniliśmy dwa rodzaje potrzeb, które poprzez ekran komputera są przez naszą grupę docelową realizowane 1.szukanie porad (blogi, fora, serwisy tematyczne) 2.rozrywka (facebook, serwisy z obrazkami) – łączyliśmy wiedzę z rozrywką.

Schemat media-mixu kampanii przedstawia poniższa ilustracja.

Artykuły pełne ciekawych porad

Inbound marketing jest strategią marketingu internetowego, która powstała w opozycji tradycyjnych metod, bazujących na agresywnej formie reklamy. Głównym motorem, który sprowadza ruch na witrynę i realizuje cele reklamodawcy jest wartościowy content, który przygotowywaliśmy pod potrzeby kampanii. W jej ramach zredagowaliśmy ponad 30 artykułów, które zostały opublikowane na stronie ekoszyk.mos.gov.pl. Teksty dotyczyły wielu aspektów życia , gdzie działania zgodne z naturą mogą przyczynić się do poprawy stanu środowiska, a także jakości naszego życia. Merytoryczne informacje i praktyczne porady obejmowały tematy związane m.in. z zakupami, modą, wnętrzami, hobby i spędzaniem wolnego czasu. Treści i ich forma zostały odpowiednio dopasowane do charakteru medium, jakim jest internet (m. in. krótkie akapity, chwytliwe śródtytuły). Aby uatrakcyjnić przekaz, do tekstów dobrane zostały odpowiednie zdjęcia obrazujące każdy artykuł, a w miarę możliwości również materiały dodatkowe podnoszące wartość artykułu (przepisy, historie etc.) Aby wypromować całą akcję przygotowane zostały także artykuły sponsorowane, zamieszczone na life stylowych portalach takich jak: luxlux.pl, papilot.pl, finelife.pl i groszki.pl

Silne oddziaływanie na portalu Facebook

W ramach działalności związanej z kampanią, na fan page’u Ministerstwa Środowiska znajdującym się na portalu Facebook, animowaliśmy społeczność. Na stronie pojawiały się wpisy o tematyce związanej z szeroko pojętą ekologią, mające za zadanie wytworzyć interakcję z odbiorcami, a także sondy i ankiety aktywizujące fanów.

Crosskomunikacja z profilem „Ekoszyk” została wsparta działaniami prowadzonymi na 20 innych fan page’ach , których łączny zasięg wynosi ponad 400 tys. potencjalnych odbiorców.

Facebook oprócz warstwy animacyjnej i aktywizacyjnej – pobudzania do dyskusji, był również bardzo ważnym źródłem ruchu do wartościowych artykułów znajdujących się na witrynie ekoszyk.mos.gov.pl.

Aplikacja konkursowa

Kolejnym ważnym zadaniem było stworzenie aplikacji konkursowej „Mój Ekoszyk”. Osoby pragnące wziąć udział w konkursie musiały zamieścić na stronie zdjęcie, które przestawiało ich własny sposób na ekologiczny styl życia. Do wyboru mieli 5 kategorii – zakupy, dom, hobby, sport, moda/kosmetyki. Konkurs wykorzystywał funkcjonalności społecznościowe Facebook’a, gdzie uczestnicy zachęcali swoich znajomych do głosowania na ich zdjęcia. Nagrodą główną w konkursie była sesja zdjęciowa z Mariuszem Czerkawskim- wspaniała pamiątka w postaci zdjęć, a także wyjątkowa możliwość spotkania ze znanym sportowcem.

Zwyciężczynią konkursu została autorka własnego Eko bloga Patrycja Majcher, która swoją aktywnością zarówno na portalu Facebook jak i w pozostałych miejscach emisji kampanii zaskarbiła sobie przychylność jury konkursowego.

Obrazek formą przekazu- ePR

Na potrzeby kampanii na serwisach typu inprl.pl, pozytywna.pl, dajerade.com i modno.pl pojawił się dedykowany content obrazkowy związany z tematyką „Ekoszyk”. Specyfika portali pozwalała na ujęcie tematu „eko” w sposób lekki i przystępny. Dodatkowo, prezentowane treści były zamieszczane na fan page’ach wymienionych serwisów, co zwiększało zasięg rozprzestrzeniania się informacji.  Ekologiczne posty cieszyły się powodzeniem, które objawiało się w like’owaniu i komentowaniu dedykowanego contentu obrazkowego.

Działania w blogosferze

Do udziału w kampanii przyłączyli się znani polscy blogerzy, z opinią których liczy się wielu odbiorców. Segritta, Kominek, Dorota z Pozytywnej Kuchni i Zuch to czołowi blogerzy, którzy w charakterystyczny dla siebie i swojego stylu sposób przedstawili ideę kampanii. Segritta wzięła udział w sesji zdjęciowej, której relację można było zobaczyć na jej blogu oraz fan page’u na Facebook’u.

Segritta wzięła udział w sesji zdjęciowej, której relację można było zobaczyć na jej blogu oraz fan page’u na Facebook’u.

Kominek, za pośrednictwem swojego bloga, przeprowadził konkurs z atrakcyjnymi nagrodami

Zuch, jak to ma w zwyczaju, zaprezentował „Ekoszyk” w formie efektownego rysunku, oraz osobistych przemyśleń na temat EKO.

 

Autorka bloga Pozytywna Kuchnia nagrała dla swoich czytelników interesujący materiał video.

Dlaczego Mariusz Czerkawski?

Jeden z najbardziej znanych polskich hokeistów, olimpijczyk, prezes stowarzyszenia Sport 7, zdecydował się użyczyć swojego wizerunku na potrzeby kampanii, gdyż bliskie mu są zachowania sprzyjające środowisku. Mariusz Czerkawski uważa, że również te proste, codzienne czynności mają wpływ na nasze życie i przyrodę. Na co dzień sportowiec stara się czytać etykiety wybieranych produktów, dokonywać odpowiedzialnych wyborów konsumenckich, inwestując w jakość, a nie ilość. Celebryta nie tylko wziął udział w sesji zdjęciowej, ale był twarzą kampanii i występował we wszystkich kreacjach reklamowych.

Efekty

2342 –wyświetleń strony , dwukrotne zwiększenie liczby fanów na Fan Page’u ministerstwa i świadomość, że od teraz również dzięki nam ekologia jest bardziej trendy.