10 porad jak być skutecznym w social media

Truizmem jest stwierdzenie, że social media to obecnie jeden z najważniejszych kanałów komunikacji, zarówno w sferze prywatnej, jak publicznej. Nie jest też żadnym odkryciem to, jak wielki potencjał tkwi w mediach społecznościowych dla branży marketingowo-reklamowej. Jednak mimo ogromnej i stale rosnącej popularności serwisów społecznościowych, wciąż nie wszyscy poruszają się w nich sprawnie. Szczególnego znaczenia nabiera to w komunikacji pomiędzy marką / firmą a klientami lub użytkownikami usług. Jak zatem efektywnie działać w social media? Podpowiadają nasi specjaliści.

Portfolio Vena Art - Social Media

Monika Wielgosz

Account Manager

1. Pomyśl o celu

Social media są skonstruowane w bardzo przystępny i intuicyjny sposób, zarówno dla twórców treści jak i ich odbiorców. Ciekawe zdjęcie i spontaniczna publikacja jednak nie wystarczą. Działania powinny być przemyślane i świadome, nastawione na z góry ustalony cel! Dlatego, na początku swojej przygody z social media, powinniśmy sobie odpowiedzieć na kluczowe pytania: Po co chcę działać w social mediach? Co chcę tymi działaniami osiągnąć? Jaki jest mój cel? Zupełnie inaczej powinna postępować osoba, która chce zdobyć klienta, a inaczej ktoś, kto ma aspiracje do bycia instagramerem / youtuberem lub chce rozpocząć współpracę z markami. Bardzo wiele osób działa w social media po omacku, licząc na szczęście. Jednym się udaje, a innym nie.

2. Zaprojektuj swoją publiczność

Niezależnie od tego jaki cel nam przyświeca, pamiętajmy, że po drugiej stronie są ludzie, którzy są odbiorcami / potencjalnymi klientami. Warto poświęcić trochę czasu na to żeby ich poznać i dowiedzieć się czego oczekują. Zastanówmy się, co możemy im zaoferować, co nas charakteryzuje / określa, na czyje potrzeby możemy odpowiedzieć. Znajdźmy punkty wspólne, to pozwoli nam wyselekcjonować najważniejsze cechy, których będziemy szukać wśród odbiorców swoich działań w social media. Takie zabiegi to targetowanie, czyli określenie grupy docelowej. Nasz odbiorca zachowuje się w określony sposób, mieszka w konkretnym regionie, prowadzi lub chce prowadzić zdefiniowany styl życia, a w konsekwencji konsumuje charakterystyczne treści (również life stylowe) i za pośrednictwem takich treści możemy do niego dotrzeć. Jeżeli oferujemy, tak jak firma Kontekst HR Polska, usługi szkoleniowe, doradcze czy e-learningowe, treść postów warto skierować do środowiska biznesowego, zwłaszcza do kadry kierowniczej firm. Mówiąc krótko: określenie grupy docelowej ułatwi nam tworzenie dedykowanego kontentu, opatrzonego odpowiednimi hashtagami.

Portfolio Vena Art - Social Media

Katarzyna Jarosz

Manager ds. Produkcji, Account Manager

3. Przygotuj materiały

Specjaliści od mediów społecznościowych od lat powtarzają jak mantrę:„Najważniejszy jest kontent”. Jakość treści, zarówno tekstów jak obrazów, jest jednym z kluczowych elementów skutecznego działania w social media. Materiały do publikacji warto zgromadzić i opracować z dużym wyprzedzeniem. Jeśli nie wykorzystamy ich od razu, mogą stać się dobrą bazą na przyszłość. Przygotowując materiały, zwróćmy uwagę na to, żeby były angażujące, wzbudzające ciekawość. Bądźmy kreatywni – pamiętajmy, że mamy tylko kilka sekund, aby zatrzymać odbiorcę. Warto też jasno określić styl i ton komunikacji. Twórzmy treści zróżnicowane pod względem formy, bądźmy na bieżąco i śledźmy najnowsze trendy, korzystajmy z innowacyjnych rozwiązań i różnych formatów publikacji, tj.video, karuzela, grafika 360 stopni, live stream.  Można podzielić się wiedzą, ciekawostkami, czy kulisami pracy, wykazać poczuciem humoru, jednym zdaniem – wszystkim tym, co może przykuć uwagę, a jednocześnie potwierdzi nasz profesjonalizm. Firmie LEGO udało się uwzględnić niemal wszystkie te aspekty w jednym filmie. Efekt? Na przestrzeni dwóch miesięcy film zanotował ponad 1,2 mln wyświetleń, 2743 udostępnienia i ponad 500 komentarzy.

4. Poszukaj odpowiednich narzędzi

Przygotowanie treści wysokiej jakości i sprawne zarządzanie kilkoma profilami jednocześnie w różnych serwisach, wymaga odpowiednich narzędzi. Zdecydowanie przyspieszają i ułatwiają one pracę, pozwalają na stworzenie ciekawego kontentu, a także dają możliwość przeanalizowania skuteczności naszych działań. Istnieje wiele, również bezpłatnych, narzędzi stworzonych z myślą o social media. Wykorzystajmy je, aby:

  • poznać swoją grupę docelową (Facebook Audience Insight, Metricso.com)
  • stworzyć doskonałe treści (canva.com, befunky.com, Pixlr, chatfuel.com l, mind.net),
  • zaplanować publikacje (Buffer, Hootsuite, IFTT)
  • wykonać analizę i optymalizację działań w social media (Sotrender, Google Analytics, CrowdTangle)
  • śledzić co mówią o naszej marce w Internecie (Brand24, Sentione, BuzzSumo, Google Alerts).

Portfolio Vena Art - Social Media

Dorota Grygiel-Zwojszczyk

prowadzi profile FB Vena Art, Dom Produkcyjny Vena Art i Bene Meritus Terrae Lublinensi

5. Zaplanuj działania

Social media funkcjonują bardzo dynamicznie, nie oznacza to jednak, że wszystko, co się w nich dzieje powstaje ad hoc. Działania na większości kanałów dobrze jest zaplanować. Ma to co najmniej kilka zalet. Przede wszystkim pozwala uniknąć przypadkowych treści, pasujących do ogólnego zamysłu jak przysłowiowy kwiatek do kożucha. Dzięki temu wizerunek marki / firmy / produktu jest spójny i konsekwentny, a odbiorcy wiedzą, czego mogą oczekiwać i wracają „po więcej”. Zaplanowanie postów daje nam gwarancję, że będą ukazywać się regularnie, a na drodze do publikacji nie stanie nam na przykład niespodziewana awaria prądu, kawa wylana na klawiaturę albo zwyczajnie brak Veny ;). Przygotowanie kilku, czy kilkunastu postów jednorazowo usprawnia też pracę i pozwala na uniknięcie błędów, które często popełnia się w pośpiechu, a które czasem słono kosztują.

6. Poszukaj sojuszników

W mediach społecznościowych – jak sama nazwa wskazuje – najważniejsza jest społeczność. Jeśli chcemy, by nasze kanały i profile były popularne, sami też musimy być aktywni i dbać o naszą publiczność. To ona jest naszym największym sojusznikiem. Oznaczanie uczestników, współpracowników i partnerów organizowanych przez nas wydarzeń, zostawianie komentarzy w miejscach, w których nas oznaczono lub tam, gdzie kogoś może zainteresować to, co mamy do zaoferowania (np. w różnych grupach tematycznych), jest dobrym sposobem na poszerzanie grona naszych odbiorców i fanów. Trzeba tylko pamiętać, żeby zachować umiar. Nie spamujmy! Od czasu do czasu można podesłać znajomym ciekawą treść, którą opublikowaliśmy, ale zasypywanie ich prośbami o polubienia i udostępnienia każdego postu nie jest najlepszym pomysłem.

Portfolio Vena Art - Social Media

Beata Brzyńska-Rogala

Account Manager

7. Bądź systematyczny – publikuj regularnie

Facebook i Instagram to doskonałe narzędzia do komunikacji z klientami o ile… faktycznie będziemy ich używać. Samo założenie profilu i zaglądanie tam „od wielkiego dzwonu” to za mało. Z bardzo prostego powodu: jeśli nie publikujemy, jesteśmy mniej widoczni. Nawet najwierniejsi fani przestaną odwiedzać stronę, na której nic się nie dzieje. Z początkiem każdego miesiąca zastanówmy się, czy w najbliższym czasie wydarzy się coś o czym chcielibyśmy powiedzieć. Może być to super promocja, wprowadzenie nowego produktu na rynek, czy podpisanie umowy z dużym klientem.  Nie zapominajmy także o drobniejszych kwestiach. Chwalmy się realizacjami, pokazujmy jak wygląda nasz dzień w pracy, czy wydarzenia w których uczestniczymy, tak jak robi to na swoim profilu FB portal KUUMA.pl. Świetnym pomysłem są tak zwane posty cykliczne. Pozwalają one zachować pewną regularność i uporządkowują pracę.

8. Bądź spontaniczny – zrób czasem coś niezaplanowanego (RTM)

Ok, planowanie planowaniem, ale jak wiemy czasem w życiu zdarza się coś, co po prostu trzeba wykorzystać. Dotyczy to także social media. Polska drużyna wygrała ważny mecz? A może królewskie dziecko właśnie przyszło na świat? Wykorzystajmy to! Pomysł na RTM musi być kreatywny i koniecznie związany z naszą działalnością. Co więcej – mamy na prawdę niewiele czasu na to, by skorzystać z okazji. Działajmy szybko i z wyczuciem. Jeśli potrzebujemy inspiracji w tym zakresie warto prześledzić kreacje marki Oreo.

Portfolio Vena Art - Social Media

Arkadiusz Grochot

Account Manager

9. Bądź uważny – analizuj statystyki

Social media udostępniają administratorom wiele cennych statystyk. Można sprawdzić, między innymi, dane demograficzne dotyczące odbiorców naszych postów czy czasu ich aktywności w sieci. Pozwala to poznać naszą grupę docelową pod względem płci czy wieku, a w konsekwencji lepiej dobrać język i kontent przygotowywanych publikacji. Przykładowo: jeśli statystyki mówią nam, że najwięcej odbiorców mamy w grupie kobiet w wieku 35-45 lat to umieszczanie wpisów o weekendowych wypadach na ryby z kumplami prawdopodobnie nie spotka się z ciepłym przyjęciem.

Statystyki nie dają odpowiedzi na wszystkie pytania, ale dzięki nim możemy skuteczniej zaplanować strategię działań, nie błądząc po omacku i polegając wyłącznie na naszej intuicji.

10. Bądź czujny – reaguj na to, co dzieje się na profilach

Skuteczna komunikacja w social media oparta jest na interakcji. Publikujemy po to, by jak najwięcej osób zareagowało na stworzoną przez nas treść i powinniśmy sprawnie odpowiadać na wszelkie pojawiające się komentarze. Co zrobić jeśli nie są przychylne? Nadrzędna zasada mówi, że kryzys mamy wtedy, gdy to, co dzieje się na profilu wydostanie się na zewnątrz. Jak unikać kryzysów? Reagując na bieżąco i nie zaogniając sytuacji. Każdy prowadzący fan page prędzej, czy później zetknie się z social mediową bombą i będzie musiał ją rozbroić. Najgorszym wyjściem jest nie podejmowanie żadnej akcji, co w przypadku bomby, jak wiadomo, skończy się jej wybuchem. Pamiętaj, żeby jak najszybciej przenieść dyskusję na kanał prywatny. Tam dowiedz się, gdzie leży problem, rozwiąż i dopiero wtedy usuń negatywny komentarz, albo lepiej poproś, żeby fan sam to zrobił. Im mniej osób zobaczy negatywny komentarz, tym mniejsze szkody on wyrządzi, dlatego czasem liczy się każda sekunda. Podsumowując: reaguj na to, co się dzieje na profilach. I reaguj szybko.