Zareaguj! Czyli o RTM słów kilka
Z jakim problemem zmaga się współczesny marketing? Z pewnością z rozkojarzeniem odbiorcy. Użytkownicy są tak przytłoczeni wszelkiego rodzaju komunikatami, że ostatecznie przestają je zauważać. W takim wypadku konieczne jest wykorzystanie elementu zaskoczenia, zwrócenia uwagi i zainteresowania. Tu, na pomoc przychodzi marketing czasu rzeczywistego, czyli RTM.
Złota era RTMu
Rozkwit nowych technologii i mediów społecznościowych znacznie pomógł w rozpowszechnianiu real time marketingu. Chociaż wyrażenie to, jest znane już od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku , dopiero teraz nabrało zupełnie nowego, świeżego wyglądu. Na czym polega jego działanie? Odpowiedz jest prosta – na bardzo szybkiej reakcji na bieżące wydarzenia (w większości nie jest to reakcja na coś, co można przewidzieć: walentynki, święta itd.). Kilka dni temu mogliśmy zaobserwować prawdziwy wysyp RTMów związanych z tegorocznym mundialem. To idealna próbka tego działania. Wszyscy byli doskonale zorientowani w sytuacji naszej reprezentacji, więc grafiki umieszczane w Sieci zwracały uwagę, rozśmieszały i na długo pozostawały w pamięci odbiorców.
Jednak nie tylko sport może skłaniać do reakcji. Przykładem firmy, która potrafi powiązać swoje produkty z tym, co dzieje się w tak zwanej “popkulturze” jest Ikea. Pamiętacie jej kampanie nawiązującą do kolejnego sezonu “Gry o tron”?
Trzeba się spieszyć
RTM, wyświetlony kilka dni po danym zdarzeniu nie będzie zwracał uwagi tak bardzo, jak ten zobaczony np.: chwilę po wygranym meczu. Marketingowcy zajmujący się tym tematem muszą bacznie obserwować otoczenie i być w ciągłej gotowości na reakcję. Sama forma również ma znaczenie. Pamiętajmy, że przekaz musi być autentyczny! W real time marketingu nie ma miejsca na naciąganie faktów lub zbyt skomplikowana otoczkę. RTM ma być prosty, zabawny i skuteczny. Bardzo ważne jest także, by nawiązywał do samej marki, jak w przypadku piwa Żywiec. Znana wszystkim literka “Ż”, świetnie sprawdza się w niemal każdej sytuacji.
Media społecznościowe pozwalają na promocje marki na wiele różnych sposobów. RTM jest jedną z nich. Warto docenić jego zalety i korzyści jakie może przynieść. Jego wykorzystanie z pewnością pozytywnie wpłynie na poziom rozpoznawalności i zainteresowania marką. Dodatkowo jest to rozwiązanie bardzo tanie, jego koszt sprowadza się do zrobienia grafiki i wymyślenia krótkiego hasła. Dobry pomysł, szybka reakcja i odpowiednia kreacja to recepta na udany i popularny real time marketing.
Pamiętajmy jednak, że stworzenie dobrego RTMu nie jest proste i niekiedy dobrze jest skorzystać z doświadczenia profesjonalistów, by nie popełnić niewybaczalnego błędu. Przykładem zupełnie nieprzemyślanego działania jest reklama napoju Tiger, nawiązująca do Rocznicy Powstania Warszawskiego. Pomysłodawcy tej kreacji przekroczyli granice dobrego smaku i zbyt pochopnie podjęli decyzję o jej publikacji. Real Time Marketing ma zwracać uwagę, ale nie powinien nikogo obrażać. Osoby zajmujące się komunikacją w Tiger, przeprosiły za zaistniałą sytuację, zaś w ramach zadośćuczynienia firma przekazała 500 000 zł dla Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Sami jednak przyznacie – niesmak pozostał.