Zmiana kontekstu, czyli nowa strona Kontekst HR Polska

Przez 8 lat wiele rzeczy potrafi się zmienić. Rozwijają się ludzie, ewoluują trendy, zmieniają się przyzwyczajenia. W nowych technologiach 8 lat to epoka. M.in. z tego powodu, po takim właśnie czasie, powstała nowa strona internetowa Kontekst HR Polska, firmy doradczo-szkoleniowej o zasięgu międzynarodowym. Nowa strona WWW to, niczym nowe logo, niesamowity prestiż i świeży wizerunek, lecz jednocześnie ta sama wysoka jakość, wiedza i renoma.

Nowa strona internetowa — przyczyny powstania

Kontekst HR Polska - nowe logo (2018)

Jednym z powodów podjęcia decyzji dotyczącej stworzenia zupełnie nowej witryny WWW było dopasowanie do nowego logotypu. Stary nie spełniał już pokładanych w nim nadziei i oczekiwań, tak samo zresztą, jak poprzedni serwis sieciowy. Użytkownicy i klienci oczekiwali czegoś innego i — nie ma co ukrywać — bardziej funkcjonalnego, stąd pomysł dotyczący całościowego rebrandingu.

Przypomnijmy tylko, że nowy sygnet i nowy logotyp (czyli dwie fundamentalne składowe logo) są utrzymane w kolorystyce granatowo-koralowej.

Co ciekawe, niedługo po zaprojektowaniu ów znaku graficznego, kolor koralowy (ang. coral), czyli coś pomiędzy czerwonym a różowym, zdobył tytuł… Color of the Year 2019! Wyróżnienie to jest rokrocznie przyznawane przez Pantone — przedsiębiorstwo z siedzibą w stanie New Jersey, na Wschodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, które opracowało unikatową skalę kolorów o nazwie dokładnie takiej, jak nazwa firmy.

Wykorzystane narzędzia i technologie

Strona główna witryny internetowej konteksthr.pl [dostęp: 21 maja 2019]
Strona główna witryny internetowej konteksthr.pl
[dostęp: 21 maja 2019]

Nowa strona została stworzona przy użyciu nowoczesnych narzędzi, w pełni adekwatnych do czasów, w których żyjemy. Ponadto, wykorzystuje różne niestandardowe rozwiązania, których normalnie inne witryny internetowe zazwyczaj nie posiadają, o czym nieco później.

Całość została oparta na WordPressie, czyli najbardziej popularnym systemie zarządzania treścią (ang. Content Management System).

Dzięki intuicyjnemu CMS-owi, osoby odpowiedzialne za aktualizację treści mogą modyfikować zawartość merytoryczną wszystkich podstron i sekcji witryny bez znajomości zaawansowanych webowych technologii programistycznych.

Kafelki głównym motywem graficznym

Punktem wyjścia opracowania wyglądu strony internetowej były kafelki. Układ mozaikowy (ang. masonry layout), bo o nim mowa, był obecny na froncie poprzedniej odsłony Kontekst HR Polska i miał również być zastosowany w nowym wydaniu. Tak też się stało. Ten schemat zasadniczo zdeterminował holistyczną szatę graficzną.

Podstrona Oferta - kompleksowy system rozwoju kompetencji [dostęp: 21 maja 2019]
Podstrona Oferta — kompleksowy system rozwoju kompetencji
[dostęp: 21 maja 2019]

Co ważne, całość składa się z kilkunastu podstron, których wygląd jest w pełni dostosowany do zawartości merytorycznej. Wszystko, w mniejszym lub większym stopniu, nawiązuje do mozaiki.

Zazwyczaj, pod postacią kafelków, gdzieś kiedyś prezentowano galerie, wpisy tudzież elementy portfolio. Pierwszym społecznościowym medium, którego nie dało się nie zauważyć w tym — nomen omen — kontekście, był Pinterest.

My jednak poszliśmy o krok dalej, projektując niemal wszystko w taki, oszczędzający przestrzeń, kolumnowy sposób.

Niestandardowe funkcjonalności

Cechą charakterystyczną stworzonego przez nas produktu są także dodatkowe funkcjonalności. To właśnie one uczyniły ten projekt tak bardzo skomplikowanym, choć jednocześnie bardzo ciekawym i wyjątkowym.

HR Business Partner Club - ekran logowania do e-platformy [dostęp: 21 maja 2019]
HR Business Partner Club — ekran logowania do e-platformy
[dostęp: 21 maja 2019]

Owszem, całość jest wyposażona w normalny blog — są wpisy, kategorie, tagi, archiwa. Są też różnorodni autorzy. Tym, co z pewnością wyróżnia ów serwis webowy, jest dedykowany HR Business Partner Club (HRBPC). Ta e-platforma jest bazą specjalistycznej wiedzy, do której dostęp uzyskują jedynie wybrani internauci.

Użytkownika HRBPC generuje administrator HRBPC, który w ten sposób implikuje wysłanie wiadomości elektronicznej do, przed momentem powołanego do życia, użytkownika. Niniejszy user (ang. user — użytkownik) zmienia następnie swoje hasło dostępowe, przy okazji mając możliwość zapisania się na — przeznaczony tylko dla wybranych — newsletter HRBPC. Niezależnie od tego, również zwykli użytkownicy mają dostęp do „ogólnej” subskrypcji, która zawsze dostępna jest „pod ręką” w dolnej części, tuż nad stopką, każdej z podstron.

Import dotychczasowej zawartości merytorycznej

Niebanalnym zadaniem było przeniesienie wszystkich treści ze starej witryny — począwszy od zwykłych wpisów po te dedykowane członkom HR Business Partner Club.

Podstrona Wiedza - widok wszystkich wpisów na blogu [dostęp: 21 maja 2019]
Podstrona Wiedza — widok wszystkich wpisów na blogu
[dostęp: 21 maja 2019]

Wpisy już istniały i funkcjonowały w pewnym określonym środowisku. Cała sztuka polegała na tym, by wpisać się w ten ekosystem i całą zawartość merytoryczną zaimportować do nowego produktu. Zadanie to nie było ani szybkie, ani łatwe, podobnie jak opracowanie całego systemu rejestracji i logowania użytkowników HRBPC.

Wymagało to również od nas, jako twórców, dogłębnej znajomości API (ang. application programming interface — interfejs programistyczny aplikacji) platformy WordPress. Dla niewtajemniczonych, API to ściśle określony zestaw reguł oraz metod i właściwości, które umożliwiają komunikację programistyczną między twórcą aplikacji a całym systemem.

Gdzie i jak nową stronę WWW można zobaczyć?

Nowa strona internetowa firmy Kontekst HR Polska dostępna jest pod adresem konteksthr.pl i zabezpieczona certyfikatem bezpieczeństwa SSL, dzięki czemu połączenie z nią jest szyfrowane.

Jest ona oczywiście w pełni responsywna, a więc płynnie skaluje się i adaptuje względem pikselowych rozmiarów ekranu urządzenia, na którym jest „odpalana”. Co więcej, zadbaliśmy też o dostosowanie finalnego produktu do wyświetlaczy wysokiej rozdzielczości Retina.

Z technicznego punktu widzenia, całość jest kompatybilna z najbardziej popularnymi systemami operacyjnymi (np. macOS, Windows) oraz nowoczesnymi przeglądarkami internetowymi — nie tylko z Google Chrome, Mozilla Firefox, ale także z OperaMicrosoft Edge. Nie wolno również zapominać o najświeższych edycjach natywnej przeglądarki systemu operacyjnego spod znaku nadgryzionego jabłka, jaką jest Safari.

A Wy z jakimi wyzwaniami spotkaliście się podczas tworzenia strony, sklepu czy aplikacji internetowej? Co Wam sprawiało najwięcej trudności, lecz jednocześnie dało najwięcej satysfakcji na sam koniec?

Zapraszam do dyskusji na naszym facebookowym fanpage’u!

Web Developer (programista aplikacji internetowych) oraz Graphic & Web Designer (grafik komputerowy) w jednej osobie. Absolwent m.in. Instytutu Matematyki i Informatyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie. Specjalizuje się w JavaScript, jQuery, AngularJS, Vue.js i innych front-endowych technologiach webowych. Równocześnie rozwija swoje talenty dydaktyczne, prowadząc profesjonalne zajęcia w ogólnopolskiej akademii programowania. Pasjonat języka angielskiego, geografii, kalisteniki, koszykówki oraz książek.