„Do zobaczenia!” czyli XVII. odsłona kalendarza BMTL
Genius loci to w koncepcji wielu tradycji i kultur nieuchwytny duch miejsca, który sprawia, że zyskuje ono szczególny charakter. To rodzaj opiekuńczej siły, czuwającej nad określoną przestrzenią. Wyjątkowa atmosfera, której istnienie wyraźnie się wyczuwa, choć stale wymyka się ona jednoznacznym opisom. Dostarcza inspiracji i pobudza inicjatywę – dzięki niej mogą zadziać się rzeczy niezwykłe.
Nie mamy wątpliwości, że Lubelszczyznę przenika ten specyficzny rodzaj mocy, której przejawy prezentujemy w niniejszym wydaniu kalendarza. Naszą intencją jest tym razem nie tylko pokazanie bogactwa i wielowymiarowości ziemi Lubelskiej, zgodnie z ideą przyświecającą od początku inicjatywie Bene Meritus Terrae Lublinensi, ale przede wszystkim zaproszenie do doświadczenia jej fenomenu na własnej skórze.
W tej podzielonej na dwanaście rozdziałów opowieści chcemy zabrać Państwa w podróż po najciekawszych – w subiektywnej opinii twórców niniejszej publikacji – zakątkach regionu.
Inny niż wszystkie
Taka forma kalendarza, to w ramach misji promowania Lubelszczyzny ukłon w kierunku branż, które najmocniej odczuły skutki pandemii – turystycznej, gastronomicznej i hotelarskiej. Liczmy, że ta inicjatywa wesprze ich w tych trudnych czasach.
Najnowszy kalendarza znacząco różni się od dotychczasowych również technicznie, bowiem stanowi multimedialne wydawnictwo. Oprócz drukowanej wersji, każdej karcie towarzyszy dopełnienie w postaci strony internetowej www.dozobaczenia.lublin.pl, na którą najłatwiej dostać się poprzez umieszczony w kalendarzu QR code.
“Oprócz wskazówek zawartych na kartach kalendarza, przygotowaliśmy specjalny internetowy przewodnik, który podpowiada, jak poznawać i chłonąć Lubelszczyznę wszystkimi zmysłami”
To swoisty przewodnik, dzięki któremu inspirację danym miejscem dużo łatwiej będzie przekuć w konkretną wycieczkę uzupełnioną podpowiedziami w zakresie noclegów, wyboru restauracji, ciekawostek i innych licznych atrakcji towarzyszących poznawaniu głównego celu naszego zainteresowania.
Co i gdzie zobaczyć
Wybrane przez nas konkretne punkty na mapie są często zaledwie pretekstem do o wiele rozleglejszej, wielopoziomowej wędrówki, której kolejne etapy – mamy nadzieję – wytyczą Państwo sami, odwiedzając polecane przez nas miejsca i dzieląc nasz zachwyt nad nimi.
Doświadczenie pandemii Covid-19 pokazało nam bowiem dobitnie, że energia miejsc jest w istocie energiąludzi, którzy je tworzą, rozwijają, trwają w nich i je pielęgnują – zarówno mieszkańców, jak przybyłych z różnych stron gości. Tegoroczna edycja kalendarza to także ukłon w stronę tych wszystkich osób. Zachęcamy Państwa do dołączenia do ich grona.
Do zobaczenia na Lubelszczyźnie!
Zobacz karty kalendarza “Do zobaczenia BMTL 2022”
Zobacz również: www.dozobaczenia.lublin.pl
Historia kalendarza i jego idea
Do 2020 roku idea Bene Meritus Terrae Lublinensi była tradycją wpisaną w życie kulturalne Lubelszczyzny. Zakładała wyróżnianie i pokazywanie światu ludzi dobrych, szlachetnych, godnych naśladowania, działających w naszym regionie. Pandemia Covid-19 pokrzyżowała te plany i od dwóch lat nadawanie tych zaszczytnych tytułów zostało wstrzymane. Trudna sytuacja epidemiczna nie wpłynęła jednak na wydawanie kalendarza, towarzyszącego tej idei od zarania, którego karty pokazują Ziemię Lubelską z dobrej i ciekawej strony. Dotychczas mieliśmy okazję zaprezentować Państwu szesnaście odsłon kalendarza:
- Kolory nastroju (2006)
- Kalendarz Dobrze Nastrojony (2007)
- Wizje Lubelszczyzny (2008)
- Wydarzenia Lubelszczyzny (2009)
- Magiczne miejsca Lubelszczyzny (2010)
- Miasto w dialogu (2011)
- W oczach kamienic (2012)
- Zobacz czego nie widać (2013)
- Inspiracje, czyli mistrzów malarstwa spojrzenie na Lubelszczyznę (2014)
- Lubelszczyzna z wielu perspektyw (2015)
- Wschody na wschodzie (2016)
- Miasto, które inspiruje od 700 lat (2017)
- Z góry widać więcej (2018)
- Deszczem malowany (2019)
- Buszując w głowie (2020)
- Do przytulenia (2021)
Sto egzemplarzy – limitowana, numerowana seria ze specjalnymi uszlachetnieniami – trafia w ręce szczególnych osób. Wydanie kalendarza ma za zadanie promować Lubelszczyznę. To inicjatywa dwóch firm, drukarni Intrograf oraz agencji marketingu taktycznego Vena Art. Każda z nich wkłada w kalendarz to, w czym jest najlepsza:
Vena Art…pomysł…obraz…projekt
Agencja marketingu taktycznego, której celem jest szukanie obrazów i treści nieobojętnych, czytelnych, a przede wszystkim pozytywnie odbieranych przez określoną grupę ludzi.
Intrograf…druk…uszlachetnienia
Drukarnia wyposażona w światowej klasy sprzęt, która zapełnia czyste karty grą kolorów, nadaje produktom niepowtarzalny charakter i funkcjonalność.
Więcej o idei BMTL i kalendarzu czytaj
również na stronie: www.benemeritus.lublin.pl
Fotografie: Dariusz Malinowski (I, IX)), Ryszard Karczmarski (II), Piotr Maciuk (III), Waldemar Siatka (IV, X), Piotr Kawka (V, XII), Piotr Dziurian (VI, VIII), Krzysztof Kuzko (VII), Grzegorz Winnicki (XI).
Teksty do kalendarza: Dorota Grygiel-Zwojszczyk, Vena Art Sp. z o.o.
Opracowanie strony internetowej www.dozobaczenia.lublin.pl
Magdalena Krysa, Łukasz Krawczyk, Vena Art Sp. z o.o.
Opracowanie contentu do strony internetowej: Julia Dębowska, Vena Art Sp. z o.o.
Projekt kalendarza, opracowanie i przygotowanie do druku:
Piotr Dziurian, Vena Art Sp. z o.o.
Druk: Intrograf Lublin S.A.