Synteza AI i regionalnych opowieści w kalendarzu BMTL 2024
Z przyjemnością prezentujemy “Historie, legendy i opowieści z Lubelszczyzny” — wyjątkowe wydanie naszego kalendarza BMTL na rok 2024. Tegoroczna odsłona to nietypowe połączenie, gdzie twórcze umysły zespołów Vena Art i Intrografu połączyły siły z najnowocześniejszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji.
Projekt naszego kalendarza wychodzi poza tradycyjne opowiadanie historii, łącząc ludzką kreatywność, pasję i umiejętności z zaawansowanymi algorytmami sztucznej inteligencji. Przekształciliśmy historie, legendy i anegdoty zakorzenione w naszym regionie w dynamiczną narrację komiksową. Tutaj, AI nie tylko asystuje, ale wzbogaca opowieści żywymi obrazami i angażującymi tekstami, wykorzystując narzędzia takie jak ChatGPT i Midjourney, aby przekształcić narracje w niekonwencjonalną formę ekspresji.
Człowiek czy maszyna?
W dzisiejszym świecie sztuczna inteligencja jest wszechobecna, przenikając niemal każdy obszar naszego życia. To, co głównie działało jako narzędzie optymalizacji pracy, przerodziło się w katalizator kreatywności. Sztuka, kiedyś bastion ludzkiej wyobraźni, dziś staje się polem eksperymentów dla algorytmów komputerowych.
W tym paradoksie tkwi wyzwanie. Z jednej strony, sztuczna inteligencja otwiera przed nami nieograniczone możliwości tworzenia rzeczy, które wydawały się nieosiągalne dla ludzkich rąk. Z drugiej strony, podważa wartość ludzkiego wysiłku, umiejętności i kreatywności. Gdzie zatem jest granica między wykorzystaniem AI do wspierania procesu twórczego a całkowitym uleganiem algorytmom, które tworzą za nas?
Sztuczna inteligencja to potężne narzędzie, które może pomóc nam w procesie kreatywnym. Musimy jednak pamiętać, że to narzędzie powinno służyć człowiekowi, a nie odwrotnie. Ważne jest, aby znaleźć równowagę między korzystaniem z dobrodziejstw technologii a zachowaniem tego, co ludzkie. Bo choć maszyny mogą tworzyć, to ludzie nadają temu tworzeniu sens.
Zostawiając te pytania otwarte, z nieukrywaną przyjemnością zapraszamy do odkrywania stron naszego kalendarza, gdzie ludzka kreatywność, pasja i talent splatają się z algorytmami AI, tworząc unikatową opowieść o Lubelszczyźnie. Każda karta to kolejny rozdział tej fascynującej narracji, będącej świadectwem nie tylko bogatej historii regionu, ale i pionierskiego ducha naszych czasów.
Historia kalendarza i jego idea
Idea towarzysząca wydawaniu kalendarza Bene Meritus Terrae Lublinensi zakłada pokazywanie światu Ziemi Lubelskiej z dobrej i ciekawej strony. Dotychczas mieliśmy okazję zaprezentować Państwu osiemnaście odsłon kalendarza:
- Kolory nastroju (2006)
- Kalendarz Dobrze Nastrojony (2007)
- Wizje Lubelszczyzny (2008)
- Wydarzenia Lubelszczyzny (2009)
- Magiczne miejsca Lubelszczyzny (2010)
- Miasto w dialogu (2011)
- W oczach kamienic (2012)
- Zobacz czego nie widać (2013)
- Inspiracje, czyli mistrzów malarstwa spojrzenie na Lubelszczyznę (2014)
- Lubelszczyzna z wielu perspektyw (2015)
- Wschody na wschodzie (2016)
- Miasto, które inspiruje od 700 lat (2017)
- Z góry widać więcej (2018)
- Deszczem malowany (2019)
- Buszując w głowie (2020)
- Do przytulenia (2021)
- Do zobaczenia! (2022)
- Złap oddech! (2023)
Kalendarz ma za zadanie promować Lubelszczyznę. W ramach tego wydawnictwa co roku powstaje dodatkowo sto egzemplarzy — limitowana i numerowana seria z uszlachetnieniami — trafiająca w ręce wybranych osób. Kalendarz Bene Meritus Terrae Lublinensi to inicjatywa dwóch firm — drukarni Intrograf oraz agencji marketingu taktycznego Vena Art. Każda z nich wkłada w kalendarz to, w czym jest najlepsza:
Vena Art…pomysł…obraz…projekt
Agencja marketingu taktycznego, której celem jest szukanie obrazów i treści nieobojętnych, czytelnych, pozytywnie odbieranych przez określoną grupę ludzi i dostarczanych do nich za pomocą najbardziej efektywnych narzędzi.
Intrograf…pomysł…druk…uszlachetnienia
Drukarnia wyposażona w światowej klasy sprzęt, która zapełnia czyste karty grą kolorów, nadaje produktom niepowtarzalny charakter i funkcjonalność.
Więcej o idei BMTL i kalendarzu czytaj również na stronie: www.benemeritus.lublin.pl
Pomysł kalendarza: Vena Art & Intrograf
Projekt kalendarza, obrazy, teksty i przygotowanie do druku: Bartłomiej Maron, Mariusz Jurkowski, we współpracy z ChatGPT oraz Midjourney, Vena Art Sp. z o.o.
Druk: Intrograf Lublin S.A.
Uwaga: Obrazy prezentowane w kalendarzu, generowane przez sztuczną inteligencję mogą odbiegać od faktów naukowych, historycznych czy architektonicznych i stanowią jedynie pewien rodzaj projekcji rzeczywistości dla potrzeb narracji w kalendarzu.