Synteza AI i regionalnych opowieści w kalendarzu BMTL 2024

Z przyjemnością prezentujemy „Historie, legendy i opowieści z Lubelszczyzny” — wyjątkowe wydanie naszego kalendarza BMTL na rok 2024. Tegoroczna odsłona to nietypowe połączenie, gdzie twórcze umysły zespołów Vena Art i Intrografu połączyły siły z najnowocześniejszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji.

Projekt naszego kalendarza wychodzi poza tradycyjne opowiadanie historii, łącząc ludzką kreatywność, pasję i umiejętności z zaawansowanymi algorytmami sztucznej inteligencji. Przekształciliśmy historie, legendy i anegdoty zakorzenione w naszym regionie w dynamiczną narrację komiksową. Tutaj, AI nie tylko asystuje, ale wzbogaca opowieści żywymi obrazami i angażującymi tekstami, wykorzystując narzędzia takie jak ChatGPTMidjourney, aby przekształcić narracje w niekonwencjonalną formę ekspresji.

Człowiek czy maszyna?

W dzisiejszym świecie sztuczna inteligencja jest wszechobecna, przenikając niemal każdy obszar naszego życia. To, co głównie działało jako narzędzie optymalizacji pracy, przerodziło się w katalizator kreatywności. Sztuka, kiedyś bastion ludzkiej wyobraźni, dziś staje się polem eksperymentów dla algorytmów komputerowych.

W tym paradoksie tkwi wyzwanie. Z jednej strony, sztuczna inteligencja otwiera przed nami nieograniczone możliwości tworzenia rzeczy, które wydawały się nieosiągalne dla ludzkich rąk. Z drugiej strony, podważa wartość ludzkiego wysiłku, umiejętności i kreatywności. Gdzie zatem jest granica między wykorzystaniem AI do wspierania procesu twórczego a całkowitym uleganiem algorytmom, które tworzą za nas?

Sztuczna inteligencja to potężne narzędzie, które może pomóc nam w procesie kreatywnym. Musimy jednak pamiętać, że to narzędzie powinno służyć człowiekowi, a nie odwrotnie. Ważne jest, aby znaleźć równowagę między korzystaniem z dobrodziejstw technologii a zachowaniem tego, co ludzkie. Bo choć maszyny mogą tworzyć, to ludzie nadają temu tworzeniu sens.

Zostawiając te pytania otwarte, z nieukrywaną przyjemnością zapraszamy do odkrywania stron naszego kalendarza, gdzie ludzka kreatywność, pasja i talent splatają się z algorytmami AI, tworząc unikatową opowieść o Lubelszczyźnie. Każda karta to kolejny rozdział tej fascynującej narracji, będącej świadectwem nie tylko bogatej historii regionu, ale i pionierskiego ducha naszych czasów.

 

 

Historia kalendarza i jego idea

Idea towarzysząca wydawaniu kalendarza Bene Meritus Terrae Lublinensi zakłada pokazywanie światu Ziemi Lubelskiej z dobrej i ciekawej strony. Dotychczas mieliśmy okazję zaprezentować Państwu osiemnaście odsłon kalendarza:

  1. Kolory nastroju (2006)
  2. Kalendarz Dobrze Nastrojony (2007)
  3. Wizje Lubelszczyzny (2008)
  4. Wydarzenia Lubelszczyzny (2009)
  5. Magiczne miejsca Lubelszczyzny (2010)
  6. Miasto w dialogu (2011)
  7. W oczach kamienic (2012)
  8. Zobacz czego nie widać (2013)
  9. Inspiracje, czyli mistrzów malarstwa spojrzenie na Lubelszczyznę (2014)
  10. Lubelszczyzna z wielu perspektyw (2015)
  11. Wschody na wschodzie (2016)
  12. Miasto, które inspiruje od 700 lat (2017)
  13. Z góry widać więcej (2018)
  14. Deszczem malowany (2019)
  15. Buszując w głowie (2020)
  16. Do przytulenia (2021)
  17. Do zobaczenia! (2022)
  18. Złap oddech! (2023)

Kalendarz ma za zadanie promować Lubelszczyznę. W ramach tego wydawnictwa co roku powstaje dodatkowo sto egzemplarzy — limitowana i numerowana seria z uszlachetnieniami — trafiająca w ręce wybranych osób. Kalendarz Bene Meritus Terrae Lublinensi to inicjatywa dwóch firm — drukarni Intrograf oraz agencji marketingu taktycznego Vena Art. Każda z nich wkłada w kalendarz to, w czym jest najlepsza:

Vena Art…pomysł…obraz…projekt

Agencja marketingu taktycznego, której celem jest szukanie obrazów i treści nieobojętnych, czytelnych, pozytywnie odbieranych przez określoną grupę ludzi i dostarczanych do nich za pomocą najbardziej efektywnych narzędzi.

www.vena.lublin.pl

Intrograf…pomysł…druk…uszlachetnienia

Drukarnia wyposażona w światowej klasy sprzęt, która zapełnia czyste karty grą kolorów, nadaje produktom niepowtarzalny charakter i funkcjonalność.

www.intrograf.com.pl

 
Więcej o idei BMTL i kalendarzu czytaj również na stronie: www.benemeritus.lublin.pl
 
Pomysł kalendarza: Vena Art & Intrograf

Projekt kalendarza, obrazy, teksty i przygotowanie do druku: Bartłomiej Maron, Mariusz Jurkowski, we współpracy z ChatGPT oraz Midjourney, Vena Art Sp. z o.o.

Druk: Intrograf Lublin S.A.


Uwaga: Obrazy prezentowane w kalendarzu, generowane przez sztuczną inteligencję mogą odbiegać od faktów naukowych, historycznych czy architektonicznych i stanowią jedynie pewien rodzaj projekcji rzeczywistości dla potrzeb narracji w kalendarzu.

Folder BMTL 2024