Marketing taktyczny na podstawie kampanii SM Ryki - Vena Art

Marketing taktyczny na podstawie kampanii SM Ryki

Działania dla Spódzielni Mleczarskiej Ryki to klasyczny przykład kampanii realizowanej w duchu marketingu taktycznego — korygowane na bieżąco, w oparciu o analitykę, elementy działań reklamowych w Internecie, tj. treści czy kreacja, kształtowane na bieżąco działania z influencerami, aktywne działania w social mediach czy zmiany przekierowań w zależności od efektywności to tylko niektóre z elementów kampanii content marketingowej.

Nowe idee marketingowe

Vena Art to firma, która lubi eksplorować i rozwijać nowe obszary marketingowe. Stworzyła i opracowała kilka narzędzi wykorzystujących teorie i praktykę naukową w działaniach marketingowych. Wiele idei naukowych ma wielką moc, jednak, co zadziwiające, duża ich część pozostaje nieznana większości ludzi. Zaprzęgnięta do pracy wiedza zaowocowała powstaniem narzędzi i idei takich, jak chociażby:

Wszystkie wyżej wymienione narzędzia wykorzystano w kampanii SM Ryki pt. „Ryckie sery od kuchni”.

Film do emisji w video play ads — nowa forma reklamowa na onet.pl

Marketing taktyczny, czyli korygowanie na bieżąco

Jak rozumieć marketing taktyczny? Co to tak naprawdę oznacza? W tym modelu współpracy przestajemy mówić o długoterminowych, klasycznych strategiach komunikacji. Domeną Klienta jest wyznaczenie ogólnie zarysowanych celów strategicznych, a agencja zajmuje się całą resztą czyli działaniami stricte operacyjnymi (taktyka). Agencja funkcjonuje na poziomie taktycznym, ponieważ ten właśnie poziom daje jej możliwość szybkiego reagowania w odpowiednim czasie na zmiany zachodzące w otoczeniu.

Kampanię dla SM Ryki poprowadzono w oparciu o bieżące śledzenie efektów i reakcji klientów, a następnie korygowano w zakresie przekazu i kanałów z uwzględnieniem tych obserwacji. W działaniach wykorzystano elastyczność i możliwości charakterystyczne dla zastosowanych narzędzi (posty, ads’y, display’e) ograniczone jednak ustalonymi z klientem parametrami zasięgu i intensywności kampanii.

Na bazie obserwacji wyników kampanii, „poprawiane” były kreacje oraz korygowane analityczne parametry kampanii w social mediach, Google oraz onecie.

Strategia i taktyka kampanii

W kampanii przygotowano „parasolowy” przekaz strategiczny do wszystkich grup docelowych, którego zadaniem było budowanie w świadomości pojęcia „Sery i masło z Ryk” oraz komunikaty taktyczne skierowane do różnych segmentów rynku — „Ryckie sery od kuchni”.

Niewątpliwie znalazło to swoje odzwierciedlenie zarówno w segmentacji grup docelowych, jak również w wyborze kanałów dotarcia i przede wszystkim w charakterze przygotowanego contentu. Przekaz strategiczny — przedstawienie produktów, w tym nowo wprowadzanych na rynek, przekaz taktyczny — prezentowanie przepisów z wybranymi konkretnie produktami kierowanych do zawężonych grup: koneserów, dzieci, wegetarian, aktywnych itp.

Narzędzia, czyli telewizja, Internet i content marketing

Kampania była realizowana głównie w TV oraz Internecie. Na szklanym ekranie zobaczyliśmy billboardy sponsorskie. W ramach tzw. product placementu — produkty SM Ryki „wystąpiły” w roli bohaterów audycji „Przepis dnia”. Bez wątpienia, to program emitowany w najlepszych godzinach oglądalności na antenie TVP2, gdzie pokazywane są oryginalne przepisy, prezentowane w różnych odsłonach przez znakomitych kucharzy.

3 rodzaje billboardów sponsorskich emitowanych w TV


Działania w Internecie skupiały się na obecności w social mediach, reklamach w sieci Google oraz na głównej stronie onet.pl. Ważnym uzupełnieniem wymienionych działań była współpraca z influencerami zajmującymi się kulinariami, którzy przygotowali swoje oryginalne przepisy z ryckimi produktami.

Wybrane przykłady contentu wypracowanego z blogerami

Bakusiowo.pl

Marketing taktyczny na podstawie kampanii SM Ryki
 

Pyszności.pl

Marketing taktyczny na podstawie kampanii SM Ryki
 

Gotuj z Kuroniem

Marketing taktyczny na podstawie kampanii SM Ryki
 
Kampania miała charakter content marketingowy, co oznacza, że dostarczaliśmy klientowi poszukiwanych przez niego użytecznych treści, jakimi niewątpliwie są przepisy. Taka formuła kampanii pozwala na zaprezentowanie produktów i ich zalet w naturalnym kontekście użytkowania, czyli w przygotowanych potrawach.

Kampania stanowiła swoisty mix narzędzi displayowych, video, product placement oraz różnorakiego contentu. Aktywność w social mediach opierała się na zbudowanych grupach niestandardowych i kierowaniu przekazu do „podobnych” behawioralnie odbiorców. Wykorzystano również nowe na rynku narzędzie, jak chociażby play ads contacts w onet, a także product placement w „Przepis dnia” w TVP2 czy u influencerów. Content treściowo i graficznie był budowany z użyciem cybersemantyki oraz cyberdesignu. Komunikację wsparto artykułami natywnymi, Google Ads oraz standardowym PR-em.

Nowe produkty w SM Ryki

W ramach kampanii prezentowana była szeroka oferta SM Ryki. To sery dojrzewające, sery o prostym składzie, w blokach, w kostkach i w plastrach. Pyszny smak i jakość to jedne z najważniejszych cech, którymi kierują się konsumenci przy wyborze produktów spożywczych, dlatego szczególnie eksponowane były: Rycki Edam, uhonorowany znakiem Jakość Tradycja, oraz Rycki Koneser, ser dłużej dojrzewający o wyrazistym, lekko pikantnym smaku i prostym składzie, do produkcji którego używa się tylko 3 składników: soli, mleka i kultur bakterii. Do rodziny ryckich produktów dołączyły też Ser Rycki Tarty Mix oraz Masło Ryckie Exclusive, które są reakcją na zapotrzebowanie klientów. Dla nich zostały zaprojektowane nowe opakowania bazujące na badaniach biometrycznych. W konsekwencji, kampanijna kreacja z tymi produktami była 3 razy częściej klikana niż pozostałe reklamy.

Ser Rycki Tarty Mix, Masło Ryckie Exclusive

Ser Rycki Tarty Mix

Masło Ryckie Exclusive

Badania podstawą contentu — „Przyjemne z pożytecznym”

Nie bez powodu kampania SM Ryki miała charakter content marketingowy. Według najnowszych badań, jedną z 10 najwiekszych pasji Polaków jest gotowanie. Przeciętne gospodarstwo domowe spędza aż 14 godzin tygodniowo na przygotowywaniu posiłków. Dlatego, obserwując te trendy, w ramach kampanii przygotowano niespodziankę dla tych, którzy lubią kuchenne eksperymenty. Powstało wiele autorskich przepisów, które zabierają konsumentów w kulinarną podróż, gdzie tradycja łączy się z pomysłowością. Produkty z Ryk znakomicie wpisują się w wiele rodzajów potraw nadając im niepowtarzalnego charakteru.

Zobacz oryginalne i proste przepisy przygotowane specjalnie do tej kampanii

Marketing taktyczny na podstawie kampanii SM Ryki