„Czasem niewidoczni. Zawsze obecni”
„Czasem niewidoczni. Zawsze obecni”
Wojsko Polskie. Twoja armia!
Wprowadzenie zawodowej służby wojskowej spowodowało odizolowanie się społeczeństwa od polskiej armii. Wojsko Polskie stało się jedną z zamkniętych grup zawodowych, którą zainteresowani byli przede wszystkim sami żołnierze i ich rodziny oraz grupy pasjonatów i ludzi rozważających karierę w jej szeregach. Dla zwykłych obywateli wojsko stało się w pewien sposób niewidoczne.
Misja: uświadomienie.
W pewnych kręgach wojsko zaczęło być kojarzone z przestarzałą, nieefektywną formacją zbędną w czasie pokoju. Opinia ta przekłada się również na negatywne postrzeganie samych żołnierzy. Celem było uświadomienie jak ważną rolę odgrywa Wojsko Polskie w czasie pokoju.
Kiedy świat wstrzymuje oddech…
…, a ludzie stają się bezradni – Wojsko pokazuje swoją wartość. W kampanii wykorzystano elementy znane społeczeństwu takie jak patrol saperski, pomoc w przypadku klęsk żywiołowych lub katastrof, „Akcja serce”, GROM. Pokazana została ewolucja Wojska Polskiego jaka zaszła po dołączeniu do NATO. Wojsko zostało przedstawione jako sprawna organizacja posiadająca wiedzę i środki do działania w sytuacjach przerastających możliwości innych służb państwowych. Kampania pokazała, co armia robi dla ludzi, dla których istnieje.
Przebieg misji:
28 listopada użytkownik kanału YouTube o nazwie MilitaryFan zamieścił spot reklamowy „Sometimes invisible, always there for you”. O fakcie poinformowano kilku przedstawicieli blogosfery.
Po dwóch dniach minister Obrony Narodowej oficjalne potwierdził, że spot jest elementem pierwszej wizerunkowej kampanii MON.
Tego samego dnia kanał MilitaryFan został zaktualizowany poprzez przekierowanie do oficjalnej, polskiej wersji spotu dostępnej na stronie www.wojsko-polskie.pl, uruchomiono też FanPage Wojsko Polskie na Facebook’u. Przedstawiciele Departamentu Wychowania i Promocji Obronności wystąpili m.in. na antenie TVP Info, TVN 24 oraz udzielili wywiadu Gazecie Wyborczej wyjaśniając ideę kampanii oraz powód jej zainicjowania anglojęzyczną wersją spotu.
Na stronie www.wojsko-polskie.pl w ciągu następnych dwóch tygodni pojawiały się nowe filmy prezentujące działania WP na rzecz obywateli: „Akcja Serce”, obrona przestrzeni powietrznej, GROM, Wojskowe Jednostki Odbudowy, patrole saperskie i ratownictwo morskie.
Efektywność działań
Kampanię uruchomiono na anonimowym profilu MilitaryFan na kanale Youtube, na którym zamieszczono spot w języku angielskim. Po kilku godzinach od zamieszczenia, spot zaczął być udostępniany przez tysiące użytkowników i spowodował ożywioną dyskusję w internecie. Dzień później pojawiły się pierwsze publikacje medialne o intrygującym spocie polskiej armii. Po dwóch dniach, kiedy spotem obejrzanym przez ponad 140 000 osób zainteresowały się media ogólnopolskie (prasa codzienna, radio, telewizja), rzecznik ministerstwa potwierdził, że jest to oficjalna kampania MON. Kanał MilitaryFan przekierował odbiorców do wersji polskiej oraz serwisu www.wojsko-polskie.pl i na Facebook, gdzie fan page „Wojsko Polskie” zgromadził 8.500 fanów.
Komunikaty medialne, dyskusje na kanałach społecznościowych i Twitterze, w których aktywnie uczestniczyli minister i rzecznik MON miały bardzo pozytywny wydźwięk. W ciągu trzech dni od umieszczenia spotu na na Youtube, publikacje poruszające w kontekście reklamy ideę obronności i potrzebę posiadania wojska pojawiły się w GW, TVP Info, TVN24, SE, gazetach i stacjach regionalnych oraz w blogosferze. Film uzupełniający spot uzyskał łącznie ponad 180.000 obejrzeń w internecie oraz został wyemitowany w TVP1.
Zadanie skończone, czas wracać do domu?
Otóż nie! Trzeba pokazać społeczności poza granicami Polski jaką wartość ma Wojsko Polskie. Jak tego dokonać? Jest tylko jedna droga: pokazać jak nasza armia funkcjonuje w NATO i Unii Europejskiej. Czy odnajdujemy się w tych strukturach? Jak bardzo zmieniła się Wojsko Polskie? Czy jesteśmy armią nowoczesną? Przekonajcie się sami.
Zaczęło się od spotu…
Wojsko Polskie w NATO i Unii Europejskiej
Jeżeli nadal zastanawiacie się czy Wojsko Polskie spełnia wysokie kryteria i dorównuje naszym sojusznikom – mamy dla Was odpowiedź. Przygotowaliśmy film, którego głównym założeniem byłą promocja polskiej armii poza granicami kraju.
Efekt
Nie dostaliśmy medali za naszą misję ale możemy pochwalić się innymi nagrodami.
W dniach 11-16 listopada we włoskim Bracciano odbył się 24. International Defence Film Festival. Jest to najstarszy i najbardziej prestiżowy festiwal filmów wojskowych na świecie, do którego zapraszane są wyłącznie ministerstwa obrony narodowej. I miejsce w kategorii „Współpraca międzynarodowa” zdobył wyprodukowany przez Vena Art film „Wojsko Polskie w NATO i UE”
Podczas piątej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Historycznych i Wojskowych w Warszawie Andrzej Jachim i Norber Rudaś zostali uhonorowani statuetkami ministra Obrony Narodowej za przygotowanie filmów „Wojsko Polskie w NATO i UE” oraz „Wojsko Polskie. Twoja armia”.
Spot, który przygotowaliśmy, otrzymał również wyróżnienie w konkursie „Kryształy PR-u”
Mission complete!
.