Do trzech odlicz
Kampania telewizyjna Wojska Polskiego w 2012 roku obejmowała trzy produkcje filmowe: spot oraz filmy promujące nabór do korpusu szeregowych zawodowych oraz spot kontynuujący rozpoczętą w 2010 roku kampanię rekrutacyjną Narodowych Sił Rezerwowych.
Dom Produkcyjny Vena Art zrealizował całość zlecenia na podstawie rozstrzygniętego konkursu MON na najlepsze scenariusze i storyboardy.
Zdjęcia zostały zrealizowane w 7dni na obiektach poligonowych w Drawsku Pomorskim, Biedrusku, Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu oraz na terenie jednostek 12 Brygady Zmechanizowanej w Szczecinie i Stargardzie Szczecińskim. Plenery części cywilnej spotu NSR – Poznań i Puszczykowo. Całość projektu zajęła 50 dni. Tak rekordowe tempo było możliwe wyłącznie dzięki naszemu przygotowaniu, znajomości tematyki oraz dużemu zaangażowaniu i skuteczności ze strony wojskowych koordynatorów wyznaczonych do pomocy VA.
Celem kampanii było pozyskanie do służby wojskowej najlepszych kandydatów (mężczyzn i kobiet) o odpowiednim profilu osobowościowym. Wojsko nigdy nie narzekało na brak kandydatów do służby, jednak nie każdy spełnia wymogi fizyczne i psychiczne do bycia żołnierzem. Dlatego w scenariuszach postawiliśmy na etos i wyjątkowość służby, w której tak bardzo liczy się praca nad sobą, zgranie, odpowiedzialność i zaufanie do drugiego człowieka. Żołnierze biorący udział w zdjęciach nie przekonywali widza, że wojsko to ciekawa „przygoda” dla każdego. Wręcz przeciwnie. Każdy kandydat powinien zadać sobie pytanie czy jest gotowy sprostać wymogom.
W trzech produkcjach wystąpiło łącznie ponad 100 osób, ale tylko jeden aktor (spot NSR). Nie staraliśmy się szukać „superbohaterów” albo promować wojsko poprzez najbardziej spektakularne specjalności. Najprościej byłoby pokazać komandosów lub pilotów F-16. Ale łatwiej jest zrozumieć czym jest współczesna armia zawodowa, kiedy zobaczy się klasę i poziom wyszkolenia żołnierzy w teoretycznie mniej „widowiskowych” specjalnościach. I nie zawiedliśmy się na tym założeniu.
W zależności od produkcji, które były realizowane ciągiem w ramach jednego przedsięwzięcia, niemal codziennie na drugim końcu Polski zmieniał się skład ekipy i wykorzystywana technika zdjęciowa. Każdy ze spotów oraz film miały innych bohaterów, inne miejsce akcji, indywidualny charakter zdjęć oraz odrębne założenia postprodukcyjne. Z tych powodów była to jedna z najtrudniejszych i najbardziej satysfakcjonujących realizacji Domu Produkcyjnego Vena Art.
Klient: Ministerstwo Obrony Narodowej
Tytuły: „Szeregowi zawodowi” (30”), „NSR Pasja Rozwój i Wyzwanie” (30”), „Szeregowi zawodowi. Siła charakteru, moc możliwości” (26’07”)
Produkcja: Dom Produkcyjny Vena Art
Producenci wykonawczy: Andrzej Jachim, Norbert Rudaś
Scenariusz: Norbert Rudaś
Reżyseria: Norbert Rudaś, Andrzej Jachim
Obsada: Mariusz Binduła oraz żołnierze WP
Zdjęcia: Arkadiusz Żyłka
Operatorzy kamer: Arkadiusz Żyłka, Grzegorz Filipiak, Piotr Matysiak
Obsługa kamer specjalnych: Grzegorz Filipiak
Asystent operatora obrazu: Jan Sadowski (ostrzyciel)
Asystenci kamer: Przemysław Brynkiewicz, Michał Siudziński
Montaż: Paweł Wierzchowski
Muzyka i udźwiękowienie: Mariusz Ostański, Diamond Music Studio
Udźwiękowienie spotów: Efektura
Oświetlenie: Piotr Matysiak, Tomasz Kowalski
Korekcja barwna: Arkadiusz Żyłka
Dźwięk: Antoni Galoch
Kierownik planu: Anna Rzucidło
Wózek kamerowy: DP-Plan: Marcin Nowak, Mikołaj Skrzypczak
Agregat: Rafał Gołębiewski
Wizaż: Ewa Koryzma
Grafika i animacje: Krzysztof Laskowski, Bartłomiej Maron
Efekty specjalne: Filmowe Efekty Specjalne Janusz Bykowski i Witek Gajzler
Obsługa planu: Bartłomiej Kurys, Bartosz Opolski, Łukasz Kucharski, Marek Ślebodzki, Marian Telus, Arkadiusz Przygocki
Lektorzy: Tomasz Bielawiec (film, spot KSZ), Daniel Kondraciuk (spot NSR)
Making of: Łukasz Kucharski, Bartosz Opolski
Transport: Sandmark
Konsultacje i nadzór merytoryczny: kpt. Janusz Błaszczak, chor. Marcin Szubert