Zobacz jasną stronę życia
Zobacz jasną stronę życia
Trudny temat…
Spot dla Misericordia był nie lada wyzwaniem dla całego zespołu Vena Art. Ogromne doświadczenie w produkcjach filmowych to podstawa, ale musieliśmy znaleźć w sobie odpowiednią wrażliwość aby podejść z właściwymi emocjami do realizacji spotu. Temat był bowiem trudny… Naszym zadaniem było stworzenie reklamy dla Stowarzyszenia, które pomaga osobom chorym psychicznie. Na początku więc przeanalizowaliśmy temat… co i w jaki sposób możemy pokazać odbiorcom aby nie urazić ani ich, ani osób będących pod opieką Stowarzyszenia? Dużo emocji towarzyszyło nam więc już przy wyborze koncepcji reklamy, pamiętając o tematyce przy jednoczesnym zachowaniu jej funkcji…
Mamy to…
Wnikliwe analizy, burze mózgów, rozmowy z Misericordia, a nawet konsultacje z psychologiem doprowadziły nas do konkretnego rozwiązania. Powstał scenariusz – przyjęliśmy koncepcję horroru, ale z dobrym zakończeniem. Wspólnie uznaliśmy, że oprzemy się na emocjach przechodząc od przerażenia i panicznego strachu do uspokojenia i wszechogarniającego przekonania, że wszystko jest i będzie dobrze. Aby mieć pewność, że nasz zamysł zostanie w pełni zrealizowany zaangażowaliśmy do pracy profesjonalnych aktorów z lubelskich teatrów, a także doskonałego operatora kamery. Konieczne było również wykorzystanie nowoczesnych i niestandardowych metod realizacji zdjęć.
Horror na planie…
…zaczął się bardzo szybko kiedy to okazało się, że musimy wybudować ścianę. Pełni werwy zabraliśmy się do pracy, przecież nic nam nie jest straszne ? I udało się, nie tylko ze ścianą ale całą aranżacją – zimny korytarz stał się ciepłym pokojem. Nowa ściana posłużyła za tło przepięknej XVII-wiecznej szafie, której transport spędzał nam sen z powiek przez kilka dni. Na szczęście mężczyźni w Vena Art nie boją się wyzwań i szafa stanęła na miejscu. Cała ta przemiana zajęła nam tylko 3 dni.
Ale to nie koniec strachów… Na planie pojawił się bowiem żywy, wijący się, niepokorny boa dusiciel. Jego opiekun mówił, że to dziewczynka naiwnie myśląc, że będziemy bali się mniej. Nasze zwierzątko miało 2 metry długości, ściskało ręce swojego opiekuna, wiło się po podłodze a ekipa powoli, małymi kroczkami zbliżała się do niego. Największe obawy miała Pani Bożena Dragun, miała bowiem zagrać scenę w bezpośrednim kontakcie z wężem. Mieli się znaleźć w jednym pokoju w odległości około 1,5 metra co napawało Panią Bożenę przerażeniem. Rozmowy z Grzegorzem, obserwacja poczynań innych członków ekipy, aż w końcu delikatne dotknięcie ciepłej skóry węża pozwoliły jej pokonać wężofobię.
Kiedy oswoiliśmy strach, a niektórzy nawet zaprzyjaźnili się z uroczym zwierzątkiem praca ruszyła pełną parą. Węża, aktorów i kilkunastoosobową załogę udało się zdyscyplinować i zrealizować spot w ciągu jednego dnia zdjęciowego.
Żeby uzyskać efekt horroru bardzo ważna była gra światłem. Budzące grozę mruganie i zgaśnięcie światła wymagało walki z instalacją elektryczną. Cienie na firance można było uzyskać jedynie ustawiając światła na zewnątrz, a pogoda nie rozpieszczała ekipy (-20°C na zewnątrz).Na szczęście nie mieliśmy problemu z naszą gwiazdą – wężem, który szybko zaaklimatyzował się do nowej roli.
Właśnie tak lubimy pracować – szybko i efektywnie. A efekty naszej pracy możecie obejrzeć poniżej.
Dlaczego warto?
W naszym spocie chcieliśmy pokazać świat osób chorych psychicznie, przemiany które zachodzą w ich percepcji, to że chwila,
detal mogą zmienić ich rzeczywistość. Jednak najważniejsze jest przesłanie…
…choroba nie determinuje całości życia człowieka, czasami jeden gest wystarczy by pokazać jasną stronę życia.
Szczególne podziękowania za pomoc przy realizacji spotu kierujemy do:
Grzegorza ze sklepu zoologicznego “Gekon” za udostępnienie boa dusiciela
Kawiarni Santiago Cafe za umożliwienie realizacji spotu w pięknych wnętrzach
Maćka i Ani za pomoc w pracach budowlanych
Piotra, Michała, Roberta i Przemka – naszym grafikom – za pomoc w transporcie szafy
Produkcja:
Produkcja: Vena Art
Reżyser: Marta Tomaszewska
Asystent reżysera: Grzegorz Szczytowski
Scenariusz: Grzegorz Szczytowski, Joanna Lecka
Operator: Tomasz Borkowski
Kierownik planu: Joanna Lecka
Charakteryzacja: Edyta Błaszczak
Oświetlenie: Andrzej Oczkowski, Filip Turowicz
Montaż: Piotr Siliniewicz
Muzyka i udźwiękowienie: Mariusz Ostański
Lektor: Michał/Soundimage
Obsada:
Kobieta: Bożena Dragun
Mężczyzna: Andrzej Golejewski